Hop til hovedindholdet

Autismeforeningen København/Frederiksberg logo

Madklubben (for autistiske børnefamilier, samt autistiske unge og voksne)


Dato og tid

Fredag d. 12. september 2025 kl. 16:15 til fredag d. 29. maj 2026 kl. 20:00

Tilmeldingsfrist

Tirsdag d. 9. september 2025 kl. 10:00

Sted

Skolen på Nyelandsvej, Nyelandsvej 23, 2000 Frederiksberg Skolen på Nyelandsvej
Nyelandsvej 23
2000 Frederiksberg

Madklubben (for autistiske børnefamilier, samt autistiske unge og voksne)


Beskrivelse af arrangementet

 
Madklub for autistiske børnefamilier & autistiske unge/voksne.
 
Autismeforeningen København/Frederiksberg er i år på 4. år med Madklubben. I år vil vi prøve at lave 2 Madklubber. En hvor vi samler autistiske børnefamilier og autistiske unge og voksne i en og samme madklub. Og en der udelukkende er for autistiske voksne (fra 18 år og op). Den madklub du læser om her er den for autistiske børnefamilier og autistiske unge og voksne.
 
Vores madklub vil blive afholdt ca. en gang om måneden, i skolekøkkenet på Skolen på Nyelandsvej, på Frederiksberg. Her vil vi blive vejledt af vores køkkenteam, og i fællesskab frembringe et måltid mad, som vi efterfølgende spiser sammen (Det er helt ok hvis der er nogle typer madvarer man ikke er tryg ved at smage eller spise - dem må man meget gerne gå udenom). Efter spisning samarbejder vi om, at tørre borde af, vaske op og stille på plads.

Hver børnefamile kan deltage med 1 barn og 1 voksen.
Unge og voksne autister deltager som udgangspunkt selvstændigt, men der kan medbringes egen støtteperson, hvis der er behov for dette, blot der informeres om det i god tid af hensyn til planlægning og indkøb. Spiser støttepersonen med er der et tillæg på 100,- kr. i alt for hele sæsonen, således at prisen bliver den samme som for børnefamiler (= 2 personer for 400,-). Spiser støttepersonen ikke med, deltager støttepersonen gratis.
Deltager støttepersonen kun enkelte gang kan der aftales et beløb der afregnes pr gang.

Køkkenet er udstyret med komfurer og vaske i begge ender af rummet så det vil være muligt i nogen omfang at trække sig, hvis man har behov for det.

Holdet i madklubben vil som udgangspunkt være det samme året ud, så der er mulighed for at lære hinanden at kende, samt netværke og socialisere for dem der har lyst til det. Er der frafald i perioden eller viser det sig at være plads til flere, så er det dog muligt efter aftale at supplere ind fra f.eks. ventelisten.

Første gang laves en plan over de retter vi vil lave i madklubben, således at man ved hvad der står på menuen hver gang. 
Køkkenpersonalet kommer med forslag til retter de har erfaring med at lave, og alle på holdet kan komme med egne forslag. Vi udvælger i fællesskab det der skal stå på planen.
 
Vi vil så vidt det er muligt, nemt og tilgængeligt, prioritere at bruge økologiske, biodynamiske eller danske produkter til madlavningen.
 
Der vil være et deltagergebyr på kr. 400,- pr. børnefamilie for hele sæsonen / 300,- pr. ung/voksen for hele sæsonen (Tillæg for støtteperson til ung/voksen der spiser med: kr. 100,- for hele sæsonen, således at prisen bliver den samme som for børnefamiler (= 2 personer for 400,-). Der tilkommer ikke yderligere udgifter eller betaling til mad/råvarer/undervisning.
 
Madklubben vil blive afholdt på fredage, således at der for de flestes vedkommende er mulighed for at gå hjem og holde weekend og slappe af bagefter.
 
Madklubben afholdes i tidsrummet kl. 16.15 til ca. 20.
 
Følgende fredage er pt reserveret til madklub:

Fredag d. 12. september 2025 - Denne dag bager vi pandekager og laver kaffe, te, kakao, og planlægger de kommende gange.

Fredag d. 3. oktober 2025

Fredag d.
24. oktober 2025 (Ny dato)
 
Fredag d. 28. november 2025 (Erstatter madklub i december)

Fredag d. 16. januar 2026

Fredag d. 6. februar 2026


Fredag d. 6. marts 2026

Fredag d. 17. april 2026

Fredag d. 1. maj 2026
 
Fredag d. 29. maj 2026 (Sidste gang i køkkenet)

Fredag eller lørdag d. xx 2025 - Afslutningsmiddag (Dato findes i fællesskab) Denne dag går vi ud og spiser sammen. Sidste år spiste vi i ZOO.
 
(Ændringer kan forekomme ved personalets eventuelle sygdom eller andet presserende, men vil i så fald blive oplyst til deltagerne asap).
 
Vores køkkenteam består af Ida & Tinja. 
Ida er vores 'køkkenchef' og arbejder normalt som lærer, og underviser blandt andet i madkundskab.
Tinja er formand for Autismeforeningen København/Frederiksberg og er idé- og initiativtager til Madklubberne. Hun er mor til et autistisk barn på 13 år, som også er med i Madklubben. Alle er de glade for god mad. 

For at deltage i madklubben skal man være medlem af Autismeforeningen København/Frederiksberg (senest ved den endelige tilmelding). Bor du i en anden kommune, så kontakt Tinja på tinja@autismeforening.dk og hør om mulighederne for at komme med alligevel, hvis der er plads.

Tilmelding efter 'først-til-mølle'-princippet.
 
Når i tilmelder jer, vil der til sidst være et felt hvor det er muligt, at skrive noter og kommentarer. Her må i meget gerne skrive lidt om jer selv (navn, alder, madpræferencer og det modsatte, samt eventuelle relevante allergier/intolerencer. Evt. også gerne lidt om jeres interesser, hvis i har lyst til at dele det).

 
(Foto: Skolekøkkenet på Skolen på Nyelandsvej.)
 
 
 
Det med småt...
 
For at deltage i madklubben skal man være medlem af Autismeforeningen København/Frederiksberg (senest ved den endelige tilmelding).
Du kan melde dig ind i Autismeforeningen via dette link  https://www.autismeforeningen.dk/bliv-medlem/.
Hører du ikke automatisk til i kredsens geografiske område, skal du kontakte Tinja på tinja@autismeforening.dk og høre om mulighederne for at komme med alligevel, hvis der er plads på holdet.

Madklubben er åben for tilmelding for alle interesserede, autistiske kreds-medlemmer, så længe der er plads på holdet. Derefter kan man skrive sig på ventelisten og stå standby i tilfælde af at nogen springer fra.
Det er gratis at stå på ventelisten.
 
Hvis man efter første gang oplever at man/ens barn ikke kan være i det, eller af anden grund ikke ønsker at deltage mere, så kan man kontakte Tinja på tinja@autismeforening.dk og melde fra. Normalt er det ikke muligt at få deltagergebyr returneret for vores arrangementer efter at de er opstartet, men vi har stor forståelse for at det kan være svært for vores målgruppe at være i det, så derfor laver vi en ekstraordinær mulighed for returnering af deltagergebyr minus 50 kroner (råvarer og administration), efter første gang, frem til og med senest søndag den 21.9.2024, klokken 16:00.

Er du ved en fejl kommet på vores NemTilmeld-mailingliste, som vi bruger til vores arrangementer, eller ønsker du blot ikke at stå på listen længere, så send venligst en venlig mail til KbhFrb@autismeforening.dk med ordet 'SLET' samt dit navn.
 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Autismeforeningen København/Frederiksberg
Autismeforeningen Kbh/Frb

Tlf: +45 -
kbhfrb@autismeforening.dk

Kontaktinformation til arrangør

Autismeforeningen København/Frederiksberg
Autismeforeningen Kbh/Frb

Tlf: +45 -
kbhfrb@autismeforening.dk