Hop til hovedindholdet

Autismeforeningen København/Frederiksberg logo

Foredrag om TRIVSEL/MISTRIVSEL med psykolog Kirsten Callesen, fra Psykologisk Ressource Center


Dato og tid

Fredag d. 2. februar 2024 kl. 17:00 til 21:00

Tilmeldingsfrist

Søndag d. 28. januar 2024 kl. 23:55

Sted

Bibliotekssalen, i Hovedbibliotekets kælder. Separat indgang fra, Solbjergvej 23, 2000 Frederiksberg Bibliotekssalen, i Hovedbibliotekets kælder. Separat indgang fra
Solbjergvej 23
2000 Frederiksberg

Foredrag om TRIVSEL/MISTRIVSEL med psykolog Kirsten Callesen, fra Psykologisk Ressource Center


Arrangementsbeskrivelse

 
 
 
Helaftens-arrangement i tidsrummet 17-21.
 
Da vi har haft meget stor efterspørgsel og over 100 på venteliste til sidste arrangement, hvar vi booket Kirsten til at holde foredraget fra den 5. januar en gang til.
Denne aften vil være vinklet primært til forældre/pårørende, men alle er velkomne.

Det er vores plan at holde foredraget endnu en 3. gang, men vinklet til autister. Planlægning af dette foredrag er i gang, men dato kendes ikke endnu. Vi sender invitationer ud lige så snart vi har det hele på plads.
 

Overordnet handler aftenens arrangement om trivsel, mistrivsel og belastningsreaktioner - Foredraget vil omhandle trivsel både hos børn, unge og voksne autister, men vinklet til forældre og pårørende. Kirsten vil til dette arrangement dele ud af sin viden om emnet.

(Grundlæggende viden om autisme vil ikke blive gennemgået denne dag)
 
I disse år fylder begreberne trivsel og mistrivsel vældig meget for alle mennesker, der er berørte af autismetilstande.
 
For at være et menneske i trivsel er det vigtigt at kende sig selv, sine styrker og udfordringer og have et sprog for, hvordan man giver udtryk for egne tanker og følelser.
Mange autister har erfaringer med, at det kan være svært at vide, hvorfor man bliver presset og ikke bare kan gøre de ting, man gerne selv vil eller som andre forventer.
 
Temaerne for foredraget er
- Hvordan fungerer det autistiske styresystem i forhold til trivsel og sårbarhed?
- Når man både er autist og har ADHD (AuDHD) hvordan påvirker det ens trivsel?
- Hvis man gennem længere tid føler sig presset, hvad er tegnene på en belastningsreaktion?
- Kan man være mere sårbar overfor at udvikle angst, depression, OCD og andre psykiatriske tilstande, når man er autist?
 
Kirsten vil også berøre hvad man selv kan gøre og hvordan andre kan støtte ens trivsel, så man passer på sig selv og sin livskvalitet. Vi overvejer dog pt at lave en 2.0 opfølgnings-workshop til dem der har været på disse indledende foredrag med Kirsten om trivsel/mistrivsel, fordi det er vigtigt, at hver person får hjælp til at komme ud af mistrivsel, så man undgår toksisk stress og kan leve det bedst mulige liv, uanset alder og funktionsniveau.
 
Foredraget den 2. februar vil foregå som en vekselvirkning mellem oplæg og samtale blandt deltagerne og med Kirsten Callesen.

Du kan læse om Kirsten Callesen her: https://psyk-ressource.dk/person/kirsten-callesen/ 
 
Overordnet plan for aftenen:
16.30 Dørene åbnes
17.00 Velkommen / Foredrag del 1
18.00 Pause med bagel
18.30 Foredrag del 2
19.30 Pause med kage
19.45 Foredrag del 3
21.00 Tak for i aften

(Senest 22.00 skal salen være opryddet og forladt, lys slukket og dørene låst)

Arrangementet er åbent for alle interesserede underordnet alder og neurodiversitet, blot vær obs på at denne aften vil der være en overordnet vinkling på emnet til forældre og pårørende. 
Det koster 65 kroner at deltage i arrangementet*.
Vi beder om, at man husker at melde fra hvis man ikke kan deltage alligevel, således at interesserede på ventelisten kan overtage pladsen.

Framelding:
Hvis du bliver nødt til at melde fra igen, så skal du gøre ved, at følge linket fra den tilmeldingsbekræftelses-mail du har modtaget fra os via NemTilmeld. Linket finder du langt nede i mailen hvor der står "Du kan rette eller afmelde din tilmelding via dette link:".
 
Hvordan tilmelder du 1 eller flere?
1) Vælg billettype (F.eks. "Medlem af lokalkredsen Autismeforeningen KBH/FRB" eller anden type billet der passer til din status).
2) Scroll lidt ned og find "Tillægsydelser". Vælg bagel fra listen (Eller vælg 'Nej tak til bagel' fra listen).
3) Er det kun 1 person du vil tilmelde, så kan du gå direkte til tilmelding ved at trykke på den grønne knap "Start tilmelding".
Vil du tilmelde mere end 1 person, skal du bruge knappen "Læg i kurv", og så starte forfra med næste person du vil tilmelde (Først vælg billettype, så vælge bagel og lægge i kurv, indtil du har tilmeldt alle dem du vil tilmelde).
Når du har valgt for den sidste du vil tilmelde, og lagt i kurven, så scroll til tilmeldingsfeltet og tjek at tilmeldingen ser korrekt ud (antal, madvalg, pris).
4) Klik på den grønne knap "Foretag tilmelding".

(Hvis det driller med flere personer på samme tilmelding, så kan du også vælge at gennemføre tilmeldingerne enkeltvis).
 
 
Bagel:
Brød smurt med smøreost, fyldt med salat mix, tomat, agurk, majs, gulerod, bønnespirer toppet med dressing...

Valgmuligheder:
1) 'Serrano skinke & cheddar':
Bagel brød: Chili cheddar
Cream cheese/smørelse: Soltørret tomat
Pålæg: Serrano skinke & cheddar
Dressing: Pesto

2) 'Kylling & karry':
Bagel brød: Sesam
Cream cheese/smørelse: Plain
Pålæg: Kylling & bacon
Dressing: Karry

3) 'Falafel' (vegetar)
Bagel brød: Veggie Power Bagel
Cream cheese/smørelse: Humus
Pålæg: Falafel & avocado
Dressing: Hvidløg
 
4) 'Laks'
Bagel brød: Grov
Cream cheese/smørelse: Soltørret tomat
Pålæg: Laks & guacamole
Dressing: Dild
 
NB. Vi har desværre ikke mulighed for at ændre sammensætningen, eller lave 'special order' på maden.
 
 


Hvordan kommer man til Bibliotekssalen?
Bibliotekssalen ligger i kælderplan med selvstændig indgang fra Solbjergvej 23 (ud mod Solbjerg Plads), eller med adgang gennem biblioteket i åbningstiden. Der er både trapper og elevator ned til salen.
 
♿︎ Biblioteket oplyser, at kørestolsbrugere bør bruge indgangen fra Solbjergvej 23, for nemmere adgang. Der er rampe udenfor, og trappelift indenfor.
 
Hjælpende hænder
Hvis man ønsker at give en hjælpende hånd til arrangementet, så giver kredsen en gratis billet til arrangementet, som tak.
Man tilmelder sig som hjælpende hånd gennem billetbookings-delen, hvor muligheden vil være opslået. Der vil kun være et lille antal billettet øremærket til hjælpende hænder, og de tilbydes efter først-til-mølle-princippet lige som de alm. billetter.
Som hjælpende hånd forventes det at man kommer 1 time før arrangementets start og hjælper med f.eks. borde- og stoleopsætning, samt nedtagning efterfølgende. Derudover generel oprydning inden vi forlader lokalet (Vi skal ikke gøre decideret rent). Alt efter arrangementes indhold kan der også være opsætning af sandwich/kage/drikevarer til pauser og lign., som udføres sammen med de arrangementsansvarlige fra bestyrelsen.
TILMELDING ER PÅKRÆVET for hjælpende hænder.
 
 
- - o - -
 
Det med småt...

*Vi håber på jeres forståelse for, at opkræve et lille ’forpligtelses-gebyr’ på 65 kroner, da vi desværre ofte oplever at folk melder sig til men glemmer at melde fra igen hvis de bliver forhindret, når vi holder de helt gratis arrangementer - Så vi håber, at vi med denne løsning kan motivere folk til at huske at melde fra igen, hvis de ikke kan komme - således at en anden person fra ventelisten kan få glæde af pladsen.

Dette foredrag er åbent for alle interesserede, og du behøver ikke at være medlem af Autismeforeningen for at deltage i arrangementet.
Det vil selvfølgelig glæde os meget hvis du vil støtte vores forening og derved også din lokale kreds, ved at melde dig ind i foreningen.
Dette kan du gøre via dette link  https://www.autismeforeningen.dk/bliv-medlem/.

Er du ved en fejl kommet på vores NemTilmeld-mailingliste, som vi bruger til vores arrangementer, eller ønsker du blot ikke at stå på listen længere, så send venligst en venlig mail til KbhFrb@autismeforening.dk med ordet 'SLET' samt dit navn.
 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Autismeforeningen København/Frederiksberg
Autismeforeningen Kbh/Frb

Tlf: +45 -
kbhfrb@autismeforening.dk

Kontaktinformation til arrangør

Autismeforeningen København/Frederiksberg
Autismeforeningen Kbh/Frb

Tlf: +45 -
kbhfrb@autismeforening.dk